Känner du dig frisk?

Vad är hälsa?Till alla nya som kommer till mig frågar jag “känner du dig frisk?” i samband med hälsodeklarationen och undersökningen. Syftet är att försöka fånga en känsla och eventuell upplevd sjukhet. Inget svar är rätt eller fel oavsett diagnos och symtom. Att uppleva sig sjuk kan vara en påfrestning för både fysisk och psykisk hälsa och viktigt för mig som vårdgivare att förstå eller få en inblick i.

Vissa patienter har sjukdomar som är allvarliga och kräver sjukhusvistelse stundtals men upplever sig friska. Ibland upplever vissa patienter känsla av sjukdom när de inte kan röra sig som de kunde för en vecka sedan. Vem bestämmer om man är sjuk? Kiropraktorn, läkaren, du själv, sambon eller vännerna?

Enligt WHO är definition av hälsa, ”ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, inte endast frånvaro av sjukdom och funktionsnedsättning”.

Vad är hälsa för dig? Är det total balans av alla ovanstående faktorer eller något annat? Vi diskuterar gärna med dig i inlägget på vår facebooksida! https://www.facebook.com/svealandsklinikenforshaga